Obligatorisk information till dig som ledare i Gefle IF

Till alla ledare i Gefle IF Fotboll

Nu stundar den bästa tiden på året. Fotbollssäsongen har precis dragit igång och snart är alla gräsmattor gröna. Gefle IF Fotboll har all anledning att vara stolta. Vi har idag en verksamhet med över 1000 aktiva, från fotbollsskolan till våra representationslag. Vi är så glada och tacksamma för alla våra ledare som är direkt avgörande för att vår verksamhet ska rulla på och för att våra aktiva ska få en trygg, glädjefull och lärande miljö.

I grunden för vårt arbeta ligger vår värdegrund som kompass för alla ledare. Innehållet i denna ska alla ledare känna till och stå bakom.

Återigen är vi tacksamma för att du har valt att engagera dig och bidra som ledare i vår förening. Vi vill nu be dig om två saker inför den stundade säsongen.

1.       Läs igenom vår värdegrund:

Vår värdegrund

·         Alla människor har lika värde oavsett kön, ålder, hudfärg, religion, sexuell läggning,         funktionshinder och etnisk bakgrund.

·         I Gefle IF tar vi aktivt avstånd från våld, kränkande behandling, droger och dopning.

·         I Gefle IF stödjer vi varandra i föreningen.

·         I Gefle IF uppträder vi respektfullt och värdigt mot motståndarnas ledare, spelare och domare.

Riktlinjer för våra ledare

·         Alla ledare/tränare ska vara insatta i och följa Spelaren i Centrum och Svenska           Fotbollsförbundets Spelarutvecklingsplan

·         Vi använder oss av ett inkluderande och välkomnande arbetssätt

·         Alla ledare/tränare ska uppträda som goda förebilder och tydliga vuxna

·         Alla ledare/tränare ska lyssna in spelarnas synpunkter och åsikter

·         Vi använder oss av arbetssätt som utesluter ironi, sarkasm och hot

·         Vi använder oss av arbetssätt som utesluter bestraffning, favorisering och toppning

·         Vi tillämpar heterogena (blandade) och likvärdiga grupp/lagsammansättningar  (spelares förkunskaper, skicklighet, modersmål m.m.)

·         Vi skyller aldrig aldrig dåliga resultat på domarinsats, väder m.m.

Goda attityder/handlingar som Gefle IF:s spelare ska fostras in i

·         Vi hjälps åt att samla in och bära ut material kring träning och match.

·         Vi hjälps åt att städa efter oss i omklädningsrum och vid avbytarbänken.

·         Vi hälsar alltid på alla som medverkar vid träning och matcher (medspelare, ledare,  domare, vaktmästare och motståndare)

·         Vi gör ALLTID så bra vi kan utifrån arbetssättet och spelplanen under träning och  match oavsett omständigheter och förutsättningar (resultat, domslut, väder etc.).

·         Vi tar ansvar för våra handlingar både på och utanför planen utan bortförklaringar

·  Vi använder ett vårdat språk som gör att ALLA känner sig bekväm. Skämt eller kommentarer som nedvärderar kön, religion, sexualitet, etnicitet eller funktionsvariationer är förbjudna.

2.       Registerutdrag

Gå in och begär ett utdrag från brottsregistret. Detta behöver alla ledare göra som arbetar med barn och ungdomar under 18 år. Detta har Riksidrottsförbundet beslut ska genomföras i alla idrottsföreningar. Här under hittar du länken;

Välj alternativet "Föreningar m.m. där personer ska arbeta med barn"

Om du jobbar på:

Sörby - visa ditt utdrag för Anders Berg

Gavlevallen - visa ditt utdrag för Andreas Röstberg

Styrelse och övrig personal - visa ditt utdrag för Daniel Kraft

Observera att kuvertet ska vara oöppnat!

Steg 1 av 3 - Fyll i formuläret
Jag är ledare för: *
Jag har läst och förstått *
Som ledare i Gefle IF förbinder mig till att följa Gefle IFs värdegrund
Registerutdrag *
Jag förbinder mig härmed till att följa Riksidrottsförbundets regler och beställa ett registerutdrag, samt att visa upp detta för en tjänsteman inom Gefle IFs organisation inom 3 veckor.
Personuppgifter
Förnamn *